Η Θετική Πλευρά της Κοινωνικής Δικτύωσης στην Καθημερινότητα του Δερματολόγου

Ο όρος κοινωνικά δίκτυα στις ημέρες μας χρησιμοποιείται για να περιγράψει ιστότοπους (websites) ή ηλεκτρονικές εφαρμογές (apps) που επιτρέπουν την επικοινωνία ανάμεσα στους χρήστες π.χ. με ανάρτηση πληροφοριών, σχολίων, μηνυμάτων, φωτογραφιών κ.α.  

Η κοινωνική δικτύωση φαίνεται πως έχει ήδη ξεπεράσει την παροδική διάσταση μιας μόδας και τείνει να εδραιωθεί σαν ένα νέο κοινωνικό φαινόμενο, το οποίο όμως βρίσκεται ακόμα σε φάση δυναμικής εξέλιξης. Όπως κάθε πρωτόγνωρο κοινωνικό φαινόμενο, με προεκτάσεις οικονομικές, πολιτικές, προσωπικές, η ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση εγείρει απορίες και διλήμματα και ως εκ τούτου έχει γίνει αντικείμενο έντονης συζήτησης από την Επιστημονική Κοινότητα.

Τι είναι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media);

Τα Social Media δεν είναι τίποτα παραπάνω όμως από την φυσική μετεξέλιξη των παραδοσιακών μέσων μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας, τα οποία υιοθετήθηκαν από την τεχνολογική πρόοδο. Τα Social Media κατάφεραν να μετατρέψουν τον «μονόλογο» των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας σε έναν ευρύτερο «διάλογο», προσφέροντας  διαδραστικότητα και άμεση αλληλεπίδραση, ενώ παράλληλα μείωσαν τις γεωγραφικές αποστάσεις κάνοντας τον κόσμο να φαντάζει μικρότερος και φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά από ποτέ.

Αποτελούν πηγές πληροφόρησης για τους χρήστες και συνδέονται με ένα ευρύ φάσμα θετικών επιρροών όπως η ενθάρρυνση της συζήτησης, των σχολίων, της ανταλλαγής και της διάχυσης πληροφοριών από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Είναι ενδιαφέρον να γνωρίζει κάνεις ότι το 23% του χρόνου που ο μέσος χρήστης βρίσκεται στο διαδίκτυο είναι σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Ο ολοένα και αυξανόμενος ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην καθημερινότητα των ασθενών

Σε μια μεγάλη πρόσφατη διαδικτυακή έρευνα στις ΗΠΑ, το 41% των χρηστών ανέφεραν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους επηρέασαν να επιλέξουν συγκεκριμένο ιατρό και μέθοδο θεραπείας. Ενδιαφέρον αποτελεί ότι το φαινόμενο πλέον δεν αφορά μόνο τους νέους, στατιστικές δείχνουν ότι η δραστηριότητα των ανθρώπων άνω των 50 κλιμακώνεται με γοργούς ρυθμούς.

Ανταποκρινόμενοι σε αυτή τη συμπεριφορά οι ιατροί ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερώνουν τους ασθενείς για τις υπηρεσίες που προσφέρουν, να προσελκύουν νέους ασθενείς, να κρατούν επαφή με τους υπάρχοντες και να αποτελούν μία αξιόπιστη πηγή ιατρικών πληροφοριών σε μία πληθώρα διαδικτυακής παραπληροφόρησης.

Είναι σε όλους μας γνωστό πλέον ότι μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, Twitter, Instagram έχουν γίνει επίσης και ένα πολύ ισχυρό μέσο προβολή για τους ιατρούς που θέλουν να παρουσιάσουν τις προσωπικές τους δεξιότητες σε νέους ασθενείς.

H εταιρεία A.C. Nielsen αναφέρει ότι περισσότερο από το 80% των ενήλικων Αμερικανών χρησιμοποιούν κάποιο κοινωνικό δίκτυο. Το Facebook κατέχει τη μερίδα του λέοντος με τους χρήστες του να περνούν περισσότερο χρόνο σε αυτό συγκρινόμενο με άλλα κοινωνικά δίκτυα. Ειδικότερα  έχει 2,4 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες ενώ στο πρώτο τετράμηνο του 2019 αυξήθηκαν κατά 30 εκατομμύρια

Στις Η.Π.Α το 53% των ιατρών διατηρούν σελίδα στο Facebook.

Άμεση διάδοση πληροφοριών σε ένα ευρύ κοινό

Άλλο ένα ενδιαφέρον θέμα που μπορούν να πραγματοποιήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τους ιατρούς είναι η άμεση διάδοση των ιατρικών πληροφοριών. Τα κοινωνικά δίκτυα προσφέρουν στους ιατρούς τη δυνατότητα να φτάσουν στο μέγιστο αριθμό ασθενών με ελάχιστο κόστος. Η εκπληκτική δύναμη των κοινωνικών δικτύων πηγάζει από το ότι ο κάθε ακόλουθος (follower) έχει το δικό του κοινό από “ακόλουθους”. Με άλλα λόγια, αν ένας ακόλουθος στο twitter κοινοποιήσει ένα ενδιαφέρον tweet περί δερματολογίας, αυτομάτως θα φτάσει 100 ακόλουθους, υποθέτοντας ότι ο μέσος ενεργός χρήστης του Twitter έχει 100 ακόλουθους. Αν ένας από τους εκατό ακόλουθους κάνει retweet το ίδιο tweet, η προβολή θα αυξηθεί εκθετικά.

Για παράδειγμα, η κοινοποίηση μέσω Twitter της εκστρατείας “Don’t Fry Day”, μίας ετήσιας καμπάνιας του «National Council on Skin Cancer Prevention» των ΗΠΑ για να προωθήσει τους τρόπους προστασίας από την ηλιακή ακτινοβολία.  Σε πρόσφατη έρευνα αναρτήθηκε στο twitter το hastag #DontFryDay και υπολογίστηκε η προβολή της καμπάνιας. Βρέθηκε ότι η εκστρατεία έφτασε περίπου τους 1.200 συμμετέχοντες με τελικό αποτέλεσμα να υπάρξουν 16,5 εκατομμύρια θετικές αντιδράσεις. Είναι δε ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι οι 8.735.549 αντιδράσεις οφείλονται μόνο σε 18 διάσημους (από τους 1200 συμμετέχοντες).

Εν κατακλείδι, οι αναδυόμενοι ρόλοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη δερματολογία έχουν αποδείξει ότι έχουν έρθει για να μείνουν, παρέχοντας νέες ευκαιρίες στους δερματολόγους για πρόσβαση στο διαδίκτυο, την ανάρτηση πληροφοριών για την υγεία, τη διάδοση και τη προβολή τους .

Εκ Μέρους της Ελληνικής Δερματολογικής & Αφροδισιολογικής Εταιρείας.

Δημοσιεύθηκε στα ΝΕΑ ΤΗΣ ΕΔΑΕ | Τεύχος 54 | Ιούλιος – Δεκέμβριος 2019

Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα της ΕΔΑΕ